12.1.2016

Mietteitä vuoteen 2016

Uusi vuosi, uudet pelit. Juuri nyt tuntuu etelään tulevan oikeasti kunnolla lunta ja itselle ei ulkonapelaaminen ole kovinkaan suuri vaihtoehto. Mitäs kivaa sitä keksis, että sais itsensä kesää varten pelikuntoon? Tässä meikäläisen kolme tipsiä, joilla aion hoitaa saada oman pelitason pidettyä lähes samalla tasolla tai jopa parantaa tälle vuodelle. 


1. Sisätreeni
Oman treenin peruspilari, jolla pidetään tunti viikossa taitoja yllä läpi talven. Vuoden sisätreenit paukahti ihan hyvin käyntiin, kun sisäfutishallin päästä päähän heitin vuoden ekan heiton suoraan mukiin. Muuten tuon tunnin koitan jaksottaa kolmeen 20min settiin. Alkuun hitailla kiekoilla draivausta kentän toiseen päähän maaliin, väliin 20min puttitreeni ja loppuun 20min täyttä draivausta ja venyttelyä.
Vuoden eka heitto ja heti uppos. Kiekkona rumaakin rumempi Axiom Envy.

Uuden vuoden jälkeen oli vielä hyvät säät käydä pelaamassa myös ulkona, kun lunta ja pakkasta ei ollut paljoa.
Sisätreenin lisäksi sain joulun alla ostettua itselleni Discmanian korin, jotta pakkasten lauhduttua pääsee ulos hetkittäin puttailemaan. Tämä helpottaa tämän hetkisiä puttiongelmaa, kun ei taas oikein meinaa osua koriin...


2. Mentaalikirjat
Zen & Art of Discgolf - kirja on aivan loistava teos ja kyseisessä kirjassa on paljon hyviä vinkkejä omaan peliin varsinkin mentaalipuolella. Sen sijaan satuin kerran kirjakaupassa törmäämään vielä kattavampaan teokseen, jonka sain joululahjaksi. Kyseinen kirja on Golf - opas mielenhallintaan.
Kyseinen kirja on siis tehty golfia silmälläpitäen, mutta se mikä pätee golfissa, pätee melko varmasti myös frisbeegolfiin. Kirja on todella harjoitepainoinen ja kirja kysyykin paljon kysymyksiä lukijalta. Näihin kysymyksiin kun pystyy vastaamaan aina, niin voi sanoa olevansa aika määrätietoinen pelaaja ja tietää mitä pitää tehdä, jotta omat tavoitteet pystyy saavuttamaan. Kirjassa pohditaan myös paljon golfarin identiteettiä ja sitä mitä golf lukijalle merkitsee. Suurin ongelma kirjan lukemisessa on lähinnä se, että tarvitsee melkeinpä erilliset muistiinpanovehkeet, jotta kaikki harjoitteet yms. pysyy muistissa. Toisaalta lopussa luultavasti niistä muistiinpanoista selviää kaikki se mitä haluat ja miten siihen pääset.

Heti kirjan alusta löytyy janatehtävä, jolla selvitetään alkutilanteesi. Siitä lähdetään parantelemaan sitten tilannetta.
Kirjaa en ole vielä kovin tarkasti alkanut alusta loppuun lukemaan, koska muistiinpanovälineet puuttuvat, mutta uskon pääseväni kirjan kanssa todella syvälle omaan peliin ja identiteettiin frisbeegolfarina. Hauskoja tällaset ihmiskokeet ja itsestäoppimiset.

3. Aktiivisuusranneke

Viime vuonna hukkasin vanhan aktiivisuusrannekkeeni radalle, joten oli aika hankkia tammialesta uusi ja vähän kehittyneempi yksilö ranteeseen roikkumaan. Nykyinen rannekkeeni on siis Fitbit Charge HR. Kyseistä ranneketta saa 139€ hintaan yleisesti, mutta ainakin Hyvinkään Citymarketista kirjoitushetkellä kyseistä ranneketta saa poistohintaan 99€ (wink wink).

Itse tykkään saada lisäinfoa omasta "treenaamisesta" vaikka en sen suuremmin sitä tarvitsisikaan mihinkään tilastointiin. Entiset kaksi aktiivisuusranneketta käytin lähinnä puhtaasti askelmittarina ja parhaimmillaan kisapäivinä askelia kertyi 20 000 askelta (päiväsuositus noin 10 000). Nykyinen mittarini mittaa suoraan ranteesta myös sykettä. Eihän se nyt ihan sama ole kuin kunnon sykevyöllä, mutta kyseinen laite antaa tarpeeksi tarkkaa tietoa omaan käyttööni. Mielenkiintoista on nähdä millaisilla sykkeillä kisojen aikana ollaan alkujännityksessä, itse kisassa ja kisan loppupuolella kun alkaa jaloissa painaa. 

Nuorten lätkäkisoja katsoessa sain pelkällä istumalla sykkeen rasvanpolttotasolle, eli päälle 80, vaikka tuntui että "pulssi oli ainakin kaksataa". Ei ollut. Nyt on sekin todistettu.


Muuta uutta odotettavaa kaudelle 2016
Viime vuoden lopulla MVP julkaisi videon, jossa esittelin hieman tämänvuoden uutukaisia. Ensinnäkin MVP:n reppubägi näkee päivänvalonsa tänä vuonna. Mitään muuta en asiasta tiedäkään kuin että bägi näyttää tältä:


Eli hyvin Gripin ja Latituden bägin välimuodolta tuo näyttää omiin silmiin. Tuota pitäisi päästä hypistelemään ennen ostopäätöstä, koska kiekkotilaa omien laskelmien mukaan on noin 18+2, mutta muun tavaran tila näyttää melko suppealta mitä juuri itse toivoisin omalta bägiltä nykyistä enemmän. Samoin sadesuoja olisi kova. Muutenhan tuo näyttää ihan hyvältä. Myös Haltin bägi on jostain syystä alkanut kiehtoa. Saas nähdä mitä sieltä tulee. Luultavasti laatu on aika hyvää.

Kiekkomuutoksia bägissä tulee olemaan ainakin alivakaa putteri (jos se tulee axiomilta) sekä ylivakaa midari. Näitä kahta MVP:n videossa lupailtiin. MVP:n pyöreärimmiset putterit ei istu omiin käsiin mitenkään, mutta envy & axiom taas istui erittäinkin hyvin. Hakattu envy on muuten hyvä alivakaa putteri omissa käsissä, mutta hitaasti heitettynä se on liian jyrä edelleen. Ylivakaa midari on tervetullut, vaikka Tensor onkin ollut ok. Silti se ei ole mikään jyrä verrattuna Vectoriin. Lähinnä vain huonompiliitoinen, mutta ei sen ylivakaampi.

Edellämainittujen lisäksi nykyisten 12-nopeuksisten draivereiden kaveriksi tulee vielä nopeammat draiverit. Näistä en oikein ole muuta mieltä, kuin että voisihan niitä kokeilla, mutta tuskin saan merkittävää eroa yhtä tai kahta nopeusluokkaa nopeamalla kiekolla verrattuna nykyisiin. Jollain kuplamuoviversiolla nyt voisi metrejä tullakin vähän. Sen lisäksi nopeammat kiekot luultavasti istuu huonommin käteen kuin nykyiset leveämmän reunan takia.

Että tällaisilla metodeilla lähdetään alkavaan vuoteen. Fitbit antaa potkua läskiin persukseen, jotta fyysinen kunto pysyisi jollain tasolla. Kirjat ja siihen liittyvät harjoitteet tehkööt mentaalipuolesta vahvemman ja lajiharjoitteet pitäköön tekniikan kunnossa. Näillä mennää ilon kautta onnistumiseen...toivottavasti.

Ei kommentteja: